Wij helpen u graag! 023 - 5552085
Voor onderhoud en reparatie van uw auto's, caravans en campers
Veelgestelde vragen
-
Wanneer de auto als gevolg van een ongeval niet meer rijdbaar is, wie helpt mij dan?
-
Val ik altijd terug in mijn no-claim korting als ik een schade meld?
-
Hoe zit het met de reparatie van een voorruit, bijv. in de vorm van een ster?
-
Kan ik een telefonische afspraak maken voor schadereparatie van mijn auto?
-
Wat neem je mee bij een intake, bij de beoordeling van de schade?
-
Kan ik met mijn auto vrijblijvend langs komen om de autoschade te laten beoordelen?
Bij wie en hoe (snel) meld ik mijn autoschade?
Autoschade moet u zo snel mogelijk, binnen 1 dag, melden bij de verzekeringsmaatschappij, tussenpersoon of leasemaatschappij. Als u schade opgelopen heeft in het weekend, dan hoeft u deze pas te melden op de eerste werkdag na het weekend. Sommige partijen hebben echter ook al de mogelijkheid om via hun website de schademelding door te geven. Het is van groot belang een ingevuld en door alle betrokken partijen ondertekend schadeformulier bij de hand te hebben bij melding van de schade.
Wanneer de auto als gevolg van een ongeval niet meer rijdbaar is, wie helpt mij dan?
Wanneer de auto, als gevolg van een ongeval, niet meer rijden kan dan regelt de politie veelal dat de auto wordt weggesleept. U kunt dan altijd ons adres opgeven, dit geeft u bij de schademelding dan door en dan kan de afhandeling of reparatie zo snel mogelijk plaatsvinden. Laat nooit de auto naar uw huisadres brengen, want de verzekering vergoedt maar 1 keer een transport met de sleepwagen. De transporteur (berger) stalt de auto in het weekeinde op zijn eigen terrein en brengt hem dan na het weekend naar het opgegeven adres. Wel dient u altijd een groene kaart bij de hand te hebben, omdat de sleepdienst deze gegevens nodig heeft in verband met de verzekering. Leg b.v. een kopie van de groene kaart in de auto zodat u in ieder geval altijd deze gegevens bij de hand heeft.
Hoe moet ik mijn schade verhalen als ik WA verzekerd ben?
U moet altijd een Europees schadeformulier samen met de tegenpartij volledig invullen en ondertekenen. Zorg er dan ook voor dat u altijd een Europees schadeformulier in de auto heeft. De tegenpartij wil vaak nog wel eens van gedachten veranderen als achteraf een dergelijk formulier ingevuld moet worden. Wijs de tegenpartij er op dat hij/zij het door beiden ondertekende formulieren zo spoedig mogelijk op stuurt, want als deze dit niet doet gebeurt er ook niets. Laat het schade bedrag door een erkende schadehersteller begroten en laat u eigen rechtsbijstand of verzekerings tussenpersoon de tegenpartij aansprakelijk stellen. De verzekering van de tegenpartij zal, afhankelijk van het schadebedrag, een expert naar de auto laten kijken. Pas als de tegenpartij schuld heeft erkend en alle administratieve handelingen zijn verricht zal er uitbetaald worden. Tijdens de herstelperiode kan ook een gedeelte van de huurnota bij de tegenpartij ingediend worden.
Val ik altijd terug in mijn no-claim korting als ik een schade meld?
Bij een (deel)-schuldschade valt u in principe terug op de Bonus-Malus ladder behalve wanneer u een bonus bescherming heeft. Dit hoeft niet altijd te betekenen dat u ook terug valt in het percentage no-claim korting. Het ligt er namelijk aan hoe lang u al op het maximale kortingspercentage staat. Hierover kan de verzekeraar u het beste informeren.
Moet ik het eigen risico voorschieten?
Als er sprake is van een eigen risico, dan moet u deze contant of met de pin voldoen bij aflevering van de auto na herstel van de schade. Als blijkt dat de schade verhaalbaar is zult u dit bedrag terug krijgen van de verzekering of tussenpersoon.
Wat doet het waarborgfonds?
Het waarborgfonds keert geld uit aan gedupeerden, die het slachtoffer zijn geworden van een schade veroorzaakt door een onbekend gebleven motorvoertuig. Denk hierbij aan parkeerschades. U dient altijd aangifte te doen bij de politie. Indien een geparkeerde auto beschadigd is en de dader is niet bekend, dan kunt u gebruik maken van het waarborgfonds. Het is wel belangrijk dat samen met de aangifte van de politie, u 2 getuigen heeft die kunnen verklaren dat de auto schadevrij was en ook gezien hebben dat de auto met schade is aangetroffen. Deze verklaringen moeten ook in het politie rapport vermeldt staan. Voor nadere informatie en een speciaal schadeformulier kunt u contact opnemen met: Waarborgfonds Motorverkeer Postbus 3003 2280 MK Rijswijk (Z-H) Telefoon: 070-340 82 00.
Heb ik recht op vervangend vervoer?
Als u de schade laat repareren bij Auto Service Lijnden, zijn er mogelijkheden om gebruik maken van vervangend vervoer.
Hoe zit het met de reparatie van een voorruit, bijv. in de vorm van een ster?
Wij repareren ook voorruiten. Het repareren van een ster in de voorruit, als u all-risk of WA beperkt casco verzekerd bent, is meestal gratis. Voor het vervangen van een voorruit geldt een eigen risico. Uw verzekering kan u hierover meer informatie verschaffen.
Wat is uitdeuken zonder spuiten?
Bijna alle deuken die niet groter zijn dan 2 euro muntstuk, kunnen door middel van een speciale methode onzichtbaar uitgedeukt worden. Het betreft deukjes veroorzaakt door winkelwagentjes, openslaan van portieren van naast geparkeerde auto's en deuken veroorzaakt door hagelschade. Belangrijk is wel dat de lak niet beschadigd is. Een ASN-vestiging heeft een eigen afdeling Quick Repair met mensen die speciaal voor deze techniek zijn opgeleid.
Wat houdt economisch total-loss in?
Economisch of financieel total-loss betekent dat de herstelkosten en de restantwaarde bij elkaar opgeteld hoger zijn dan de dagwaarde van de auto. Kortom, als het financieel niet meer de moeite waard is om de auto te laten repareren. U krijgt van de verzekering de dagwaarde uitgekeerd. De dagwaarde is het gemiddelde tussen in- en verkoopprijs, vastgesteld door de verzekeringsexpert in samenspraak met de verzekerde. De restantwaarde is de waarde van de auto in niet herstelde toestand.
Wat houdt technisch total-loss in?
Technisch total-loss houdt in dat het technisch niet meer verantwoord is om de auto te herstellen. Kortom, uw auto is niet meer geschikt te maken voor een verantwoordde verkeersdeelname.
Kan ik een telefonische afspraak maken voor schadereparatie van mijn auto?
Ja, maar het is verstandig om eerst een intake te maken waarbij de schade beoordeeld wordt en of de auto verkeerstechnisch nog kan (mag) rijden. Als dit zo is kan er een afspraak gemaakt worden voor de reparatie. In die tussentijd worden de onderdelen besteld, zodat de reparatie binnen de gestelde tijd klaar kan zijn. Als het niet meer verantwoord is om door te rijden kan de auto uiteraard gelijk blijven staan om de reparatie in gang te zetten.
Wat neem je mee bij een intake, bij de beoordeling van de schade?
Voor de intake dient u de volgende zaken mee te nemen: Kentekenbewijs deel 1 en 2, de groene kaart & uw rijbewijs. Het is voor ons essentieel dat u deze zaken meeneemt, net als telefoonnummer(s) waar u te bereiken bent als er belangrijke zaken te melden zijn en om de auto klaar te kunnen melden.
Kan ik met mijn auto vrijblijvend langs komen om de autoschade te laten beoordelen?
Ja, u kunt elke werkdag zonder afspraak langs komen om de autoschade te laten beoordelen. U krijgt dan een vrijblijvende opgave van het schadebedrag. Indien van toepassing kunt u gelijk een afspraak maken voor herstel.
Kan ik langs komen voor een officieel taxatie rapport?
Soms heeft u een officieel taxatie rapport en/of een expertise nodig. Het is wel verstandig om vooraf telefonisch contact op te nemen met de reparateur. Aan dit rapport zijn wel expertisekosten verbonden, indien de autoschade niet door ons hersteld gaat worden. Mocht u achteraf toch besluiten de schade te laten herstellen dan worden de expertise kosten in mindering gebracht op de reparatie kosten.